EL PUEBLU ASTUR, UNES PINCELAES.
Pueblu qu’habitaba na parte del territoriu de l’actual Asturies entendia ente’l Navia, al oeste (llende colos galaicos), ya’l Sella, al este (llende colos cántabros), y que s’estendía pel sur hasta’l ríu Douru. Fuimos sometíos polos romanos nel cursu de les guerres no- maes cántabru-ástures, desenvueltes en delles fases ente los años 29-19 e.C. Son precisamente los hestoriadores que s’ocupen d’estes guerres, según diversos xeógrafos coetáneos (Estrabón) o daqué posteriores (Pomponio Mela ya’l naturalista Plinio el Viejo, que foi gobernador nel so territoriu), los qu’apurren les principales fontes escrites d’información. Constitúin tamién una fonte fundamental la epigrafía (delles decenes d’inscripciones) y otros documentos escritos (tables de bronce sobremanera), y, nos últimos años, l’arqueoloxía, qu’entama apurrir un caudal fundamental d’información. El cuadru que los autores llatinos ufierten de los ástures correspuende, nel so mayor parte, a la dómina posterior a la conquista, na que ye posible qu’hubiera una redistribución de xentes sobro’l territoriu. Nesti sentíu interpretase la noticia tresmitía por Floro de qu’Augusto, “recelandu del amparu ufiertáu pelos montes nos que s’abellugaben, ordenó-yos habitar y establecese nos campamentos asitiaos na enllanada”.
Los ástures (ástoures y ástyres en Estrabón) yeren los habitantes de la rexón que Plinio el Viejo noma Asturia , qu’estendiase dende’l Cantábricu hasta’l ríu Douru. Dion Casio, hestoriador de les guerres, diz que vivíen “na parte más escabrosa del Pirinéu (nome que dan el autores llatinos al cordal Cantábricu), mirando a España, y l’enllanada qu’hai na so falda.” Sol nome xenéricu d’ástures integrábense dellos pueblos ente los que ye posible esistieran diferencies de tipu étnicu y cultural, anque resulta difícil precisar enagora. Plinio fala de 22 pueblos ástures, qu’amalgaben un total de 240.000 homes llibres que taben estremaos en “augustanos” o “cismontanos” y “transmontanos”, según tuvieren al sur o al norte del cordal Cantábricu, nomau por Plinio “Iuga Asturum”. Esta división debe considerase puramente xeográfica, pos paez en dellos casos que’l cordal nun establecía separaciones, sinón que dellos pueblos vivíen a caballu d’ella, establecíos al norte ya’l sur de la mesma. Sicasí, l’inscripción de Pintaius , un soldáu ástur que morrió nel frente’l Rhin, cerca de Bonn, y que féchase nel sieglu I, consta nel testu explícitamente que yera “ástur trasmontanu”.
Los ástures augustanos ocupaben la mayor parte de les actuales provincies de Llión y Zamora y daqué de les de Orense y Tras-Os-Montes en Portugal. La llende de los ástures transmontanos pel oeste marcar el ríu Navia, y per l’este los ríos Sella ya’l so afluente’l Ponga. Pueblos de los augustanos yeren los gigurros, los amacos, los zoelas, los superatios, los tiburos, los lougei, los bedunienses, los lancienses, los brigaecinos y los orniacos, ente otros; ástures transmontanos yeren los pésicos y los lugones. Tanto pésicos como luggones teníen de tener una identidá bien marcada, que los estremaba de los puramente ástures. Ello ye que Plinio, que primero mentara a los pésicos como unu de los 22 pueblos ástures, n’otru pasaxe de la so obra (IV, 111) paez estremalos, asitiándolos na península” –probablemente’l cabu Peñes-, ente los ástures y el conventu lucense; y Ptolomeo referir a Flavionavia como la ciudá de los pésicos. Otru tantu puede plantegase colos luggones, puebli citáu per primer vegada por Ptolomeo, nel sieglu II, que los asigna por capital a Paelontium , llugar qu’hai qu’identificar col actual Beloncio, próximu a Infiesto , y que teníen d’ocupar la zona centro-oriental de Asturies, ta la llende colos cántabros. Tamién documentanse’n tierres de Llión, nel valle’l Duerna.
En territoriu de l’actual Asturies conócense dos epígrafes de los luggones, unos atopaos en Grases (Villaviciosa), y otru de procedencia desconocía, que considerase procedente d’una zona entendida ente’l Sueve y el Sella, porque se topaba na colección de Sebastián Soto Cortés, al pie d’obres de diverses interpretaciones. Escuetamente diz: “Asturu et luggonu”, y considérase xeneralmente como un moyón de llendes. Pa daquienes como Diego Santos, si efectivamente viniera de la zona en redol al Sella, estremeru colos cántabros, indicaría l’entamu de la tierra de los ástures, por oposición a los cántabros, y ente los ástures la de los luggones. Mª Cruz González Rodríguez, pela so parte, cunta que la citada llábana espresa efectivamente una llende, pero ente la civitas (o territoriu) de los luggones, con capital en Paleontium (Beloño), y la civitas de los ástures, con capital en Lucus Asturum (Llugo). Ello implicaría l’esistencia d’un pueblu puramente ástur, transmontano, que’l so nome, por razones que desconócense, quiciabes porque nel cursu de les guerres de conquista romana amalgó un gran protagonismu, espardiose de forma xenérica a tolos pueblos que ocupaben esi territoriu más ampliu al que llámase Asturia . Opinión similar yá l’espresara Diego Santos, pa quien la zona puramente ástur entendería un entrante en forma de cuña escontra la mariña, onde se topaba Noega , la más importante ciudá de los astures, según los autores romanos, incluyendo la cuenca’l Nalón –Estrabón diz: “…al traviés de los ástyres flúi’l ríu Melsos ” (el Nalón)- y los sos afluentes Ayer, L.lena y Trubia .
Los ástures, xuntu colos cántabros, caltuvieron la so independencia de Roma, que yá dominaba la casi totalidá de la península Ibérica, hasta’l final del sieglu I a.C. Tres una sangrienta guerra, que s’enllargó ente’l 29 al 19 e.C, ástures y cántabros foron sometíos pol emperador Augusto, empecipiándose un llargu procesu d’incorporación d’estos pueblos al imperiu romanu, conocíu col nome de “romanización”, que’l so algame y fondura ye inda bien aldericáu. Nel momentu de la conquista, los ástures y otros pueblos del norte, como galaicos, cántabros y vasconos, son presentaos por Estrabón como unos pueblos eminentemente bárbaros, n’oposición a la civilización qu’encarna’l conquistador romanu, anque l’arqueoloxía va selemente matizando les sos afirmaciones. Según el xeógrafu griegu, la so economía tenía traces bien arcaiques, alimentándose les trés cuartes partes del añu de bellotes, coles que faíen pan, y carne cabrón. Güei sábese que teníen una agricultura cerealícola , na que nun faltaba trigu ,sobremanera una variedá conocida como escanda, y tamién l’avena, cebada y miyu; yera una agricultura de fesoria –esisten bonos exemplares nel castru Caravia- posiblemente, pos les rexes d’aráu conocíes tienen de ser de la dómina romana, ya de xuru deficitaria, complementándose cola recueya vexetales, ya ente ellos les abiyotes ,alcontraes en dellos castros del norte, como la Campa Torres. Les conocíes piedres con cazoletas teníen d’utilizase como morteros pa machucar les abiyotes, esistiendo tamién molinos de manes xiratories pa moler los cereales. La ganadería tenía de siguir anteriores práutiques, que remontense a l’Edá del Bronce ya’l megalitismu, con dedicación a los ovicápridos, empero tamién a los bovinos y gochos, amás de los caballos, los conocíos asturcones y tieldones , que les sos virtúes cantaron los autores romanos. Al pie de la ganadería, l’agricultura y la recueya, nes zones costeres beneficiabense de los recursos marinos, tantu nos cantiles y ancones, como mar adientru. Tamién practicaben la caza, de venaos y jabalíes, ensegún delles evidencies, anque nun ye fácil precisar en qué midida contribuyía a la dieta alimenticia. Amás d’estes práctiques económiques amestaes a la subsistencia, en delles zones, siquier, tuvo gran importancia l’aprovechamientu de los recursos minerales, siguiendo la tradición minera d’etapes anteriores. Na Campa Torres hai evidencies d’esplotación me talúrxica a gran escala, fundiéndose diversos oxetos de bronce. En Caravia esplotábense los depósitos de fierro de Fito , cuntando con un variáu instrumental nesti metal. Actividaes metalúrxiques constatense n’otros castros como’l de Llagú (Uviéu) y los de la Camoca y Moriyón en Villaviciosa. Igualmente, nel occidente, esplotábase l’oru, según confírmase pola relativamente abondosa orfebrería castreña, anque los trabayos d’estracción indíxena debieron quedar tapaos poles posteriores obres romanes. Nun hai qu’escaecer, nesti sen, que dalgunos de los términos emplegaos por Plinio a la de describir los llabores mineros son de procedencia indíxena y non llatina (asina, “arrugia”, “palagae”, “palacurnae”, “balux”). En dellos castros costeros, particularmente na Campa Torres, hai restos cerámicos que suxieren l’esistencia d’un comerciu d’ámbitu atlánticu que’l so algame desconocese, pero nel que debíen de xugar un papel importante los oxetos metálicos qu’ellí manufacturabense.
Vivíen en poblaos fortificaos asitiaos en llugares elevaos (los castros), dalgunos de los cualos tuvieron d’abandonalos dempués de la conquista, según relata Floro. L’organización social de los ástures ye otru de les temes suxetu a continua revisión. Na zona centro-oriental paecen esistir organizaciones de tipu xentiliciu, esto ye, grupos de calter suprafamiliar lligaos por razones de parentescu riales o ficticies. Nes árees más cercanes a Galicia paez ser el núcleu d’habitación el qu’establez el venceyu d’unión, espresada pola pertenencia a un determináu “castellum”. Entá ye posible señalar una tercera variante na zona central, ónde daríase una simbiosis ente l’organización territorial y la xentilicia, anque son escasos los testimonios. Tocante a les diferencies sociales esistentes dientro d’estos grupos, Estrabón cuntaba que comíen sentaos en bancos nos que s’alliniaben según la “edá” y la “dignidá”. Tamién dalgunes de les ayalgues castreñes pueden ser indicatives de “status” sociales, anque tou induz a pensar que nun sedríen bien acusaos, pos les viviendes castreñes son toes bien asemeyaes y nun s’alvierte ente elles nenguna situación privilexada; dellos edificios de mayor tamañu paez que taben destinaos a usu colectivu. Tampoco paez que llegarase a una apropiación privada de la tierra, vistu’l grau de desenvolvimientu del so eco- nomía, sinón qu’el so esfrute y propiedá sedría de la coleutividá, yá fuera la “gens” o “gentilitates” o’l “castellum”. Nun se conocen los sos rituales funerarios, anque l’hipótesis más probable resulta la d’una tradición incineradora, a pesar de refugase l’interpretación como “fornos d’incineración” de los topaos en Cuaña y Pendia o d’otros llugares yá’n Galicia. Lo poco que conozse de la relixón ufierta unes traces arcaiques, como la definición d’elementos naturales tales como les augües, los mares, los montes, etc. Que se conoz al traviés de la llingüística, pos falten totalmente les representaciones plástiques de divinidaes, lo que puedo dar llugar a l’afirmación de qu’escarecíen de dioses. Realizaben sacrificios a un dios de la guerra , de los machos cabríos y, tamién, de cautivos y caballos. Dellos nomes de divinidaes conocer pola epigrafía como “ Evedutonio Braciaeco” o “Nimmedo Seddiago”, y el nome de los luggones púnxose en relación col dios célticu Lug , del que derivaría’l so nome y otros topónimos conocíos.
Fonte:
“Diccionariu históricu d’Asturies”; J. R. M.; ed. Prensa Asturiana.
Semeyes ya ilustraciones:
1ª.- Mapa d’Asturia, nación de los Astures. Autor: Hugo Xabel Lavilla.
2.- Lápida del Astur Transmontanu Pintaius nel museu arqueolóxicu de Bonn. Fonte: diariu La Nueva España.
3.- Inscripción romana na que pué lleesse “Asturu et llugonu” atopada ente’l Sella ya la cordal del Sueve (Asturies).
4.- Caudillu Astur. Autor/a: desconocíu/a. Fonte: educastur.princast.es
5.- Torque de Llangreu. Fonte: wikipedia.
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